Hur du städar din bur

Som jag sa innan så blev denna lördag min städardag, så jag tänkte visa hur jag städar buren. (Det finns såklart andra liknande sätt också.)

1. Till att börja med så gör jag iordning transport-buren så gerbilerna(eller något annat smådjur) har någonstans att vara medan jag fixar med den stora buren. De kan också vara i en liten hage eller springa fritt i ett säkert rum, men tänk då på att någon alltid måste ha dom under uppsikt. Djur ska alltid ha tillgång till mat och vatten. En gurkbit kan vara ett bra exempel på vätska. När jag städar buren så tycker jag inte alltid att det behövs, eftersom det tar högst en kvart. Men det är upp till var och en.
Ta samma underlag som de använt innan, så att inte allt blir främmande för dom.


2. Lägg försiktigt i gerbilerna i transportburen. Om du har en likadan som jag, så försegla snabbt locket med tejp.




3. Sedan så tar jag en stor påse som jag öser ner allt spån (i detta fallet pappers-pellets.) i. Självklart är miljövänligare att ta papperspåsar så man kan återvinna allt, men det är lite svårare att ha dom i buren eftersom de är stelare. Istället kan man ösa över i kompostpåsar senare.





4. Som ni ser på bilden under så är det svårt att få upp allt, så därför använder jag dammsugaren för att få det rent. Eftersom gerbiler är känsligare till ljud än vad vi männskor är så brukar jag ta ut dom ur rummet när jag gör detta. Det kan gnissla ganska rejält när man suger i hörnen. :)





5. På detta steget så torkar jag bort dammet i hörnen på golvet och väggarna med lite varmt vatten och en trasa. Jag brukar undvika diskmedel eftersom det är så starkt. Det behövs faktiskt inte heller.
tog inget kort på detta steget. (Det behövs nog inte. :P)


6. När det torkat så är det bara att fylla på med nytt spån! Ett tips är att behålla lite av det gamla så att gerbilerna känner igen sin lukt och känner sig hemma i omgivningarna.

7. Sätt i gerbilerna!



Här har jag inte lagt i grejer än, utan låter de gräva fritt ett tag först. :)


Hoppas du hade nytta av inlägget! :D och ursäkta för mobilbilderna, min kamea var på laddning.

Kommentarer

Här kan du lämna ett tassavtryck:

Vad heter du?:
Kommer du igen?

E-postadress: (lugn, den kommer inte visas)

Har du en hemsida/blogg?:

Lämna ett tassavtryck:

Trackback